Fiskedagbok 2018

2018

21/10
Jag och Billy tog ett fiskepass på morgonen  i Verktygsdammarna. Tjock dimma och endast 4 gr varmt gjorde det väldigt kallt. Det var värst för Billy som gav upp efter endast 2 timmar. Jag höll ut i 4 timmar men ingen fisk ville hugga och dimman låg kvar fast inte fullt så tät.

5/10
Höstträffen i Norrefors. Extremt lågt vattenstånd . Låg medelvikt på fisken (under 1,5 kg) pga den långa torra sommaren som framkallat fiskdöd hos odlarna. Fisken vi tog höll ända skaplig kvalitet. Jag började med att ta 2 st i ån under första passet. De högg på en vit/chartreuse Cat Whisker. Fiskade inte andra passet i stora dammen. Nollade i andra passet i ån. Nollade i lilla dammen. Tredje passet i än bytade jag fluga till en vit Wolly Bugger med fluo röd skalle. Då hände det saker. Två snabba fiskar . Den största poå 1,8 kg. Den senare gav en fantastisk kamp. Farsan tog 2 st under dagen och tappade en stor på den vita Wolly Buggern. Uppslattar att vi sammanlagt tog ca 30 bågar.

25/9
Avslutade den Svenska havsöringsäsongen i Stensån. En katastrofal säsong tack vare den jävla varma torra sommaren. Avslutningen blev inte bättre. Lågt vatten, frisk SV vind, 10,8 gr i vattnet. Såg inte ett vak på 4 timmars fiske . en dansk tog en öring på 4,5 kg. Åkte hem igen kl 19

20-21/9
Kundfiske i Ljungs Kula. Jag och Magnus provfiskade lite på torsdagskvällen. Jag fick 2 st bågar i perfekt kondition som vägde mellan 1-1,5 kg. Tog dom på en djupt fiskad “Idioten”. Kundernas fiske på fredagen blev lyckat. Dom två största som kom upp vägde 5650 och 3480 gr. Fisken som Ljungs Kula har är kanonfina och väldigt livliga.

16/9
Billy hämtade mig kl 17 så åkte vi ner till Mjölkalånga för att flugfiska. Sydlig vind. Dåligt fiske. Bara småabborre högg. Billy kunde efter fisket lägga till abborre och mört på sin lista över flugfångade fiskarter

9/9
Åkte ner till Verktygsdammarna kl 05. Rolle var redan där..Det hade visst satts ut fisk den 4/9 men det märktes inte. Jakub kom ner ett par timmar senare. Hade ettt hug.Lämnade kl 09.30

2/9
Jag åkte hemifrån kl 04.15 med destination Utvälinge. 05.30 stod jag utvadad mellan sandön och stenön. Vinden från NV var betydligt hårdare än prognosen hade lovat. Snittvinden var nog ca 8 m/s istället för 2 m/s som SMHI lovat. Vxl molnighet och något lågt vattenstånd. 16,8 gr i vattnet. Vattnet var lätt grumligt. Den första timmen tog jag en öring på 35 cm som fick simma tillbaka, tappade en som var på ca 2 kg och hade ett hugg. Kl 06.30 hade jag fått sällskap av bröderna Badics. Både Janos och Bertil fick fisk.Men alla för små. Jag åkte hem kl 10 och hade då haft 2 hugg till. Jag fiskade med den brune Wolly Buggern

29/8
Efter ett kundbesök i Laholm åkte jag till Stensåns mynning. Började fiska kl 14.30. Soligt ,svag sydostlig vind,lågt vattenstånd,kristallklart vatten utanför åmynningen. Vattennivån var så låg att det precis gick över foten ute i mynningen. Vatentemp i ån 15,6 gr och i havet 18,6 gr. Ingen fisk syntes eller kändes. Åkte hem kl 17.30

26/8
Jag åkte ner till Verktygsdammarna.Började fiska kl 05.00. Rätt mörkt. Fram till kl 06 tappade jag en och hade ett hugg. Fick då sällskap av Göinges hockeylegend Jakub Komma. trevlig snubbe som jag snackade mycket med. Han hade sin fina Border Collie med sig. 1 timme senare hade jag fått upp två bågar på Orange Bobbyfluga. Den största vägde 1,3 kg.Precis innan jag skulle köra tog Jakob en också på en silvrig Wolly bugger.

18/8
Jag och Elias åkte ner till Finjasjön för att meta abborre. Kom ner kl 08 och då stekte solen så abborrarna hade nog sökt sig ut på djupare vatten. Tyvärr fick vi bara en.

16/8
Jag åkte ner till Verktygsdammana strax innan kl 05. Rolle var redan på plats när jag kom ner. Inga känn på 2,5 timmes fiske.Rolle tappade en. Det var tre veckor sedan senaste släppet.

1/8
Berra och jag sammanstrålade på Hemköps parkering.Vi drog först ner till Verktygsdammarna för Berra hade aldrig varit där. Efter det körde vi ner till Finjasjön vid Mjölkalånga. Vi började fiska kl 18.30 och fick 3 timmars magiskt fiske med en kort fikapaus . Abborrarna hög frenetiskt på den gul/vita Wippspinnaren. När det högg som bäst hade vi abborrar runt fötterna på oss. Man behövde bara dra spinnaren framför sig så högg det. Jag tappade två stora borrar som var på ca 6 hg stycket. Totalt fick vi ca 100 abborrar. Vi behöll ca 25 st och dessa vägde 5700gr totalt. Det var soligt,lite kvavt, 29 gr varmt, vaxl bris som svängde till nordligt sista timmen.Lite alger i vattnet. Ett otroligt abborrfiske

22/7
Abborrfiske i Mjölkalånga med Elias mellan kl 18.30-19.30. Sol och varmt. Vi metade från bryggan . Elias fick 4 abborrar och en mört. Vi behöll 3 abborrar. Jag fick 4 abborrar som fick gå tillbaka .Denna gången SV bris. Endast 1 godkända.Släppte tillbaka ett tiotal mellan 1-1,5 hg

20/7
Abborrfiske i Mjölkalånga mellan kl 18.30-20.30. Sol och varmt.Denna gången också NV bris. Inget vidare fiske. Endast 1 godkända.Släppte tillbaka ett tiotal mellan 1-1,5 hg

9/7
Abborrfiske i Mjölkalånga med Janos mellan kl 18.30-20.30. Sol och vramt.Denna gången NV bris. Inget vidare fiske. Endast 4 godkända.Släppte tillbaka ett tiotal små

2/7
Efter Sveriges seger mot Schweitz i fotbolls-VM åkte jag ner till Finjssjön för att prova mitt nya 2-handsflugspö. Passade på att kasta lite spinnare också. Hade ett makalöst abborrfiske. Fiskade mellan kl 19.30-20.30 och hade 2 bomkast under denna tid. Tog 10 abborrar som jag behöll.Dessa vägde mellan 200-400gr/st. Släppte tillbaka lika många och tappade säkert lika många.
Måttlig sydväst vind,sol, knappt några alger alls.

2/6-7/6
Micke och jag startade vår resa kl 03.45 på morgonen. En lugn resa upp med rätt lite trafik. Tog oss 9 timmar upp med 1 timmes sammanlagd paus. Våra farhågor besannades. Efter en varm torr vår var det ca 50 cm lägra vattenstånd än normalt och 10 grader varmare (19,5) i vattnet än normalt. Så torrt ute att vi knappt vågade använda vår grillhink än gång.Det hade inte kommit någon nederbörd sen påsk.Isen gick vecka 20 mot normala vecka 22. Rekordmycket snö under vintern.
Att sen den tokiga bonden som äger vägen ner till stugan vi hyrt inte ville öppna grinden gjorde oss inte gladare. Vi fick gå den 600 m långa vägen i kuperad terräng tre gånger för att få ner packningen. Vi tillbringade dagarna på altanen och drack öl och GT. Fisket blev på kvällarna. Vi fiskade 4 kvällar. Fick väl ca 10 öringar per kväll. Nästan bara småttingar. Vi behöll 7 st som vägde ca 5 hg. Vi fann ingen mening i att stanna hela veckan så på torsdagsmorgonen drog vi hem kl 08.30. Ännu en fisketur där vädret inte var med oss.

10/5
Jag och Billy gjorde ett andra försök på horngäddan. Hämtade Billy kl 05.30. Denna gånegn var det 12 gr när vi kom fram . 2 dm högre vattenstånd , måttlig SO-vind och sol.
Nordlig ström som tilltog . Vi började fiska kl 06.45. Vi hade enstaka nätta horngäddehugg .Mellan kl 07.15-07.45 tog jag tre havsöringar som tyvärr var för små. 15cm-35cm och 45 cm. Den sista gav en härlig kamp då den hoppade ca 1 m rätt upp i luften 5 ggr. Efter en kaffepaus började sen horngäddorna hugga. Totalt tog vi 14 st varav 4 fick simma vidare.
Vi fiskade med Jannes loppa hela tiden. Jan-Erik ler nog i sin himmel när han ser att hans mönster lever vidare.
En härlig fisketur.

5/5
Jag och Billy drog till Hittarpsrevet.Det var 7 gr i luften,sol och måttlig SV-vind och lågt vattenstånd när vi kom dit 06.45.
Väldigt lite horngädda inne och dom som var där högg väldigt försiktigt.
Vi fiskade från bägge reven .
Jag lyckades få en horngädda som levererades till mor&far när vi åkte hem.
Vi fiskade fram till kl 11

27-28/4
Årets vårfisketräff hölls på Camp Mayfly i Röena. Troligen Camp Mayflys minsta anläggning.Ligger i väldigt fin natur. Vi började som vanligt med fest på fredagskvällen. Grillad entrecote och potatisgratäng. Avslutades med kladdekaka med frukt och grädde. Lördagsmorgonen inleddes med lätt regn.Senare sprack det upp och blev strålande solsken. Fisket måste sägas blev bra. Vi fångdae både regnbåge och öring. Största bågen på strax över 3 kg och största öringen på ca 1,3 kg. Jag lyckades fånga 5 st bågar och tappa en. Billy fick en båge och tappade en men han var ändå nöjd. Farsan nollade denna gången så han blir farlig till höstträffen i Norrefors. Bästa flugor var chartreuse Cat whisker, vit/orange Sara, Chartreuse Bobby och Strömhult Specialen.
Totalt fångade vi ett 30 tal bågar och 5 öringar.

22/4
Jag och Billy åkte till Rekekroken kl 05.00. Väldigt lågt vattenstånd ./ gr i luften och ca 8 gr i vattnet. Svag nordvästlig vind. Något grumligt på norra sidan piren men kristallklart på södra sidan. Vi började på södra sidan men kände inget där. Efter en fika fiskade vi av rännan intill piren och där tog jag en halvblänkare (Winbergare) som var ca 60 cm lång. Den tog den brune Wolly Buggern med orange huvud. Billy hade ett hug samtidigt som jag drillade min fisk. Några kast efter hade jag en känning till. Vi tog en fikapaus till och upptäckte att vattnet sjunkit en dm till så då drog vi till Petra&Philip i Ramlösa och tog en fika.

14/4
Jag åkte ner till Mossbystrand där brorsan,Tony,Lars,Martin och LG hört en fiskestuga. Åkte ner för att fiska lördag em och kväll och ev söndag morgon. På eftermiddagen och kvälen blev det bara ca 1 timmes fiske.sen drack vi Gammeldansk och grogg. Vi vaknade ca kl 05.00 på söndagen och man hörde hur dyningarna rullade.Vinden hade vänt från SO till SV. Jag tog en 7 km promenad istället för att fiska sen åkte jag hem. Brorsan tog en besa och Martin fick en som var förliten.

7/4
Billy förkyld, Janos magsjuk och Berra jobbade så jag åkte själv till Lerberget. Började fiska strax efter kl 6. Något lågt vattenstånd,svag grumlighet och 5,3 gr i vattnet. 5 gr i luften på morgonen och 11 gr framåt 11 tiden. Soligt och fint. Jag fiskade med den bruna wolly wormen med orange huvud. Kl 06.40 fick jag en öring på 45 cm. Den första blanka på över 2 år. Stor glädje. Strax innan kl 8 fick jag på en blänkare som med säkerhet höll måttet. Den simmade runt en tångruska och slet sig tyvärr. Brorsan anslöt ca 0830. Vi fick inget och kl 11 åkte jag hem. Brorsan stannade till vid Vikens norra rev och tog en blänkare på 50 innan han åkte hem.

24/3
Jag sammanstrålade strax inna kl 15 med brorsan i Vikhög. Vi tänkte se om det fanns några öringar hemma. Måttlig sydlig vind,mulet . Riktigt kyligt i vinden. Vi började vid fredningsgränsen i syd. Fiskade av området vid udden 2 ggr utan känn. Sen gick vi förbi hamnen och fiskade ett tag precis efter norra udden. Inga öringar hemma trots en bra grumlighet i vattnet. Vi åkte hem igen kl 18.30.

4/3
I mulet småkyligt väder åkte jag och Irene tillsammans med Petra,Philip och barnbarnen till Skyrups småbåtshamn för lite pimpelfiske och korvgrillning. Elias fick sin första lektion i pimpelfiske och med lite hjälp fick han 3 st små abborrar. Vi tog ca 20 små abborrar.Inget bra fiske men eh trevlig utflyktl

2/3
Jag ,brorsan och Janos åkte ner till Skyrup/Finjasjön. Stor råk så vi åkte vidare till Guldkusten . Isläget katastrof på nästan hela östra sidan av sjön. Vi landade till sist vid Finja. Janos tyckte läget var osäkert så han åkte hem. Brorsan och jag hade ett bra fiske. Jag hade 14 abborrar på mellan 150-300gr och släppte tillbaka 13 mindre. Tappade en mindre gädda. Brorsan hade 3 abborrar mellan 150-300gr.Han Fick också en gädda på ca 1 kg och 4 mörtar.

1/3
Jag åkte till Bjärlången i Bjärnum för att pimpla abborre. Det var 2 år sedan senast det begav sig.Gick ut från sydöstra hörnet av övre Bjärlången kl 10.
Fiskade runt i 2,5 timme och hittade abborre lite var stans. Dock inga stora. Fick 30 st . Den största på ca 100gr. Isen mellan 12-15ck tjock
Åkte vidare till Mjölkalånga/Finjasjön. Isen fin nere i Finja och Mjölkalånga och lika tjock som i Bjärlången. På en halv timme tog jag 20 abborrar som var något längre än pimpeln.

14/1
Jag åkte hemifrån 06.20 och destinationen var Råån.
Nu var det lågt vattenstånd ,klart vatten och vattentempen var 2,9 gr.
Det var kallt 0 gr och den sydostliga vinden ökade från svag till frisk. Det frös i spööglorna.
Hade även denna gången ett hugg och 30 sekunder senare tog min granne en besa modell ca 60cm.
Petra,Philip,Elias och Linnea kom ner och hälsade på vilket jag uppskattade mycket. Elias fick hjälpa mig att dra in fluglinan och vara håvmästare.
Fiskade fram till kl 12.30 sen åkte jag hem med frusna fingrar

2/1
Joakim kom ner till mig strax efter kl 0600 sen åkte vi och hämtade Billy. Vi skulle åka och fiska havsöring i Råån.
Vi var framme ca 07.15 och gick direkt ner till bryggorna där fiskesträckan slutar.
Det var högt vatten och väldigt skitigt. Vattentemp 4,8 gr och lufttempen var 4 gr.Mulet och frisk sydväst vind.
Vi kämpade på i 4 timmar och det enda vi kände var att Billy hade 2 hugg och jag ett hugg. Öringarna var väl framme och drog i maraboustjärten på Wolly Buggern.
Trist att inte kunna spräcka nollan men det är bara att ta nya tag. Berra kom ner och hälsade på en stung